dissabte, 28 de novembre del 2009

HABILITATS LINGÜÍSTIQUES


L'altre dia vaig publicar les habilitats que cal tenir en compte en el codi escrit i m'he dona que abans fa falta parlar de les habilitats lingüístiques.

De habilitats lingüístiques n'hi ha quatre: llegir, escriure, parlar i escoltar. Són les quatre habilitats que qualsevol llengua ha de dominar per poder-se comunicar amb eficàcia.

LLEGIR: procés a través del qual es compren un text escrit.
Implicacions de la definició de llegir:
-Llegir és un procés actiu perquè qui llegeix ha de construir el significat del text.
-El significat que un escrit té per qui el llegeix no és una rèplica del significat que l'autor vol donar sinó una construcció pròpia.
-Llegir és aconseguir un objectiu, sempre es llegeix amb alguna finalitat. L'objectiu sempre guia la lectura.
-Qui llegeix ha de fer-se seu el text relacionant-lo amb el que ja sap.
-És implicar-se en un procés de predicció i inferència continuu. La inferència és l'habilitat de comprendre alguna part del text gràcies al significat del context.

ESCRIURE: procés mitjançant el qual es produeix un text significatiu.

PARLAR: expressar el nostre pensament mitjançant el llenguatge articulat de forma coherent, clara, amb correcció i adequació a la situació comunicativa.

ESCOLTAR. comprendre un missatge a partir d'engegar tot un procés cognitiu, de construcció del significat i d'interpretació d'un missatge pronunciat oralment. Escoltar demana:
-Respecte per l'emissor i les seves idees.
-L'objectiu d'intentar entendre que ens diu.
-Descobrir els objectius i propòsits de l'orador.
-Descobrir les idees principals del text.
-Saber reaccionar i parlar quan acaba l'orador.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada