dimecres, 16 de desembre del 2009

ELS ESPAIS EDUCATIUS EN EL MACBA(MUSEU D'ART CONTEMPORANI DE BARCELONA)


Avui a seminari, hem explicat el servei educatiu que es dona en els museus que hem anat.

Jo he escollit el MACBA perquè és el que més conec, a part de que m'agrada molt l'art contemporani.

El MACBA té molts projectes destinats a l'aprenentatge del nen, tant a Infantil i Primària com a la Secundària i el Batxillerat. A més té uns projectes destinats als professors per facilitar-los l'explicació de l'art actual als nens.
Per els nens d'Infantil, Primària i primer cicle de l'ESO hi ha un projecte que es diu "Expressart. Museu portàtil." Consta d'una caixa amb diferents espais on es troben objectes que es poden relacionar fàcilment amb aspectes de les obres que veuran posteriorment. Aquesta caixa es dona anteriorment a l'aula perquè el treball previ a l'aula faciliti que els nens i nenes desenvolupin processos de reconeixement, identificació, recerca i observació davant les obres exposades. Amb aquest projecte es volen aconseguir dos objectius: que els alumnes i els professors estableixin un diàleg partint de la pròpia experiència i que vegin l'art com un mitjà d'expressió, joc, representació i experimentació. L'altre objectiu és que els propis alumnes facin art a partir del material que els artistes que veuran fan servir per expressar-se.
Amb tot això s'intenta traspassar els alumnes el concepte que l'art actual no té cap finalitat sinó l'estètica. Simplement és un mitjà de comunicació per expressar sentiments, sensacions... i sobretot fer entendre que una mateixa obra expressa coses molt diferents segons qui la miri.
Com bé he dit anteriorment, els nens fan art i sempre relacionat amb matèries fetes a classe, com poden ser: llenguatge oral, numèric, geomètric, aproximacions a nocions de física, etc.
Desprès de fer les seves obres, les expliquen i cada nen dona el seu put de vista de manera que s'obre un debat.
Un altre aspecte important a destacar és que aquest projecte està pensat per a no excloure a ningú; és un recurs pensat per tothom i el seu ús és adaptable a alumnes amb discapacitats. Quan he explicat aquest punt a classe, la Dolors ha dit que la directora d'educació del MACBA actualment és l'Eulàlia Bosch. Llavors tot m'ha cobrat sentit, ja que la manera d'ensenyar en el MACBA recull totes les característiques d'una educació totalment constructiva.

Quant als projectes destinats a la Secundària i el Batxillerat, ja no els hi donen cap caixa sinó unes lectures i un CD-ROM per veure previament abans d'anar al museu. En aquestes lectures i en aquest CD-ROM no s'explica el context històric en que es troben les obres que veuran. Els joves tenen l'ocasió de confrontar-se amb les obres.
La finalitat d'aquest tipus d'ensenyament a la Secundària i el Batxillerat, pretén trencar amb la idea preconcebuda que anar a un museu de visita és una contemplació estàtica. Pretén estimular als alumnes a que formin un criteri propi i estableixin relacions entre les obres i el que forma part del seu món.

Per finalitzar, m'agradaria parlar dels projectes destinats al professorat. Hi ha visites gratuïtes per aquells professors que vagin a tractar l'exposició. Un dels projectes s'anomena "Expressart. Museu portàtil. L'art contemporani com a generador d'aprenentatges" i "L'art contemporani: un recurs a l'aula", on es fan tallers per donar una bona explicació del que es pretén.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada